Kitap Okuma Hedefleri Nasıl Belirlenebilir? / 2018 HEDEFLERİM


Okuma hedefleri nasıl belirlenmeli? Aslında bu sorunun cevabı çok kişisel kalıyor. Yani kişinin ne için okuduğuna bağlı olarak hedef belirleme yolu da değişir. Peki, gerçekten kitap okumak için hedef belirlenmeli midir? Bu soruya cevabım; belirlenmelidir. Çünkü bu yıla kadar hedefsiz ilerleyen bir okurdum. Okuma deneyimim bu yılki kadar verimli geçmemiştir hiçbir zaman. Bu yüzden hedef koymakla iyi bir iş yaptığımı düşündüm. Ama koyduğum hedef iyi bir hedef miydi? Daha iyi olamaz mıydı? Daha verimli olamaz mıyım? Bu sorular beni hedef koyma konusunda düşündürdü. Bundan dolayı 2018 hedeflerimi ve hedef belirleme hakkındaki önerilerimi paylaşmak istiyorum.

2017 yılı için hedefim 50 kitap bitirmekti. Evet çok büyük bir hedef değil, insanlar çok çok daha fazlasını okuyor. Ama gözüm korkmasın diye çok büyük sayılar hedeflemek istemedim. Hedefime de ulaştım. Yine de bu beni tatmin eden bir deneyim olmadı. Nicelik olarak, önceki yıllara göre daha fazla okumuştum. Nitelik olarak yeterli hissetmiyordum. Üstelik birkaç gün üst üste hiç okumazken, bir gün boyunca sayfalarca okuduğum olmuştu. Kısacası sadece kitap sayısı hedefi bir yere kadar işliyordu, bunun ucunu bırakmak çok kolaydı. Bu hedef koyma işini biraz değiştirmek gerekiyordu. Bunun için de önce hangi amaçla kitap okuduğumu belirlemem gerekiyordu.

Neden kitap okuduğuma dair 3 temel amaç belirledim:
  1. Keyifli zaman geçirmek ve eğlenmek için
  2. Öğrenmek ve yeni şeyler keşfetmek için
  3. Düşünmek ve fikir üretmek için.

Bu amaçlar kişiden kişiye değişir. Ben kendim için temel olanları yazdım. Kimisi listeyi çoğaltadabilir, kimisi sadece eğlenmek için kitap okuyabilir. Buradaki amacım; neden kitap okuduğumu belirleyip yıl içindeki hedeflerimi bu nedenler doğrultusunda koyabilmek. Şunu da belirtmem gerekir, bir kitap hem keyifli zaman geçirmemizi, hem yeni şeyler öğrenmemizi hem de fikir üretmemizi sağlayabilir. Yani, bunlar birbirinden tamamen bağımsız amaçlar değiller.

Keyifli zaman geçirmek ve eğlenmek için kitap okumak;
·       Hedef olarak kaç kitap okuyacağınızı değil, günlük kaç sayfa okuyacağınızı belirleyebilirsiniz. Eğer çok sık okuyan biri değilseniz küçük hedeflerle başlayın; örneğin 10 sayfa. Muhtemelen bir süre sonra 10 sayfadan daha fazla okursunuz ama aynı zamanda hedefinize de ulaşmış olursunuz. Bu yıl 50 kitap, 100 kitap okuyacağım demek gözümüzü korkutabilir. Düzenli okuyamamışsak bir süre sonra zaten hedefime ulaşamayacağım boşuna uğraşmayım diye salmamıza sebep olabilir. Ama günlük sayfa sayısı hedefleyince hem düzenli bir şekilde okumuş, hem kendimizi sıkmamış, hem de toplamda çok fazla kitap okumuş olabiliriz.
Ben kendi günlük hedefimi belirlemek için bu yıl yaklaşık kaç sayfa okuduğumu hesapladım ve gün sayısına böldüm. Önceden de dediğim gibi her gün düzenli okumamıştım ama aslında her gün düzenli okusaydım sadece 38 sayfa okumam bu yılki 50 kitap okuma hedefime ulaşmamı hatta geçmemi sağlayacakmış. . Yani bu yıl günlük ortalama 38 sayfa okumuşum. 2017 yılındaki sonuçtan dolayı,
o   2018’de günlük en az 50 sayfa okumayı hedefliyorum.
·     Amacım keyif almak ve eğlenmek olduğu için,  hangi türden keyif alıyorsam, hangi yazarı okurken eğleniyorsam onları okuyacağım. Bu doğrultudaki hedeflerim şunlar:
o   Her ay Babil Kitaplığı serisinden bir öykü okumak
o  Haruki Murakami, Jose Saramago ve Kazuo Ishiguro’nun okumadığım kitaplarını tamamlamak
o   Farklı yazarlarla tanışmak
o   Elimdeki okunmayı bekleyen kitapları bitirmek

Öğrenmek ve yeni şeyler keşfetmek için kitap okumak;
·    Çok merak ettiğiniz ve hakkında araştırma yapmak isteyeceğiniz bir konu bulmakla başlayabilirsiniz. Önce bir ön araştırma yapın. Ve yıl içinde bu konu ile ilgili okumalar yapmayı hedefleyin.
Ben “sürdürülebilirlik” hakkında daha fazla şey öğrenmek istiyorum. Bu konudaki hedeflerim ise;
o   Sürdürülebilir yaşam hakkında araştırmak
o   Sıfır atık hakkında okuma yapmak
o   Temiz enerji kaynakları hakkında okumak
o   Sinek Sekiz Yayınevi’nin kitaplarını okumak

Düşünmek ve fikir üretmek için kitap okumak;
·         Kurgu dışı kitaplara daha fazla ağırlık verebilirsiniz.
·         Hakkında düşünmeyi sevdiğiniz konularla ilgili yazılmış kitapları okuyabilirsiniz. Ben felsefe üzerine gitme kararı aldım. Bu yıl için hedefim;
o   İlk çağ filozoflarının seçtiğim kitaplarını okumak
·   Üretmek istediğiniz ne varsa; fikir olabilir, resim olabilir, yazı olabilir, o konu hakkında yazılmış kitapları okuyabilirsiniz. Ben yazmak üzerine okuma yapmak istiyorum. Aslında pek yazı yazdığım söylenemez ama merak ediyorum. Bununla ilgili hedefim;
o   Hep Kitap Yayınları’nın Atölye serisini okumak
o   Yaratıcı yazarlık üzerine okumak

Yukarıda yazmış olduğum hedeflerden günlük 50 sayfa kitap okumak dışındakileri sadece 2018 yılı ile sınırlandırmak istemiyorum. Bu hedefler sadece birer başlangıç yapabilmek için konulmuş hedefler. Özellikle araştırmak istediğim konular ile ilgili tüm okumalarımı bir yılın içine sığdıramayabilirim. Ama büyük ölçüde okuyacağım kitapları bu hedefler doğrultusunda seçmeyi planlıyorum.

Biraz karışık gelmiş olabilir. Ben böyle bir hedef koymamın okuma alışkanlığım üzerindeki etkisini merak ediyorum. Yılsonunda daha verimli olup olmadığımı deneyip görmek istiyorum. Sonuç olarak benim için de bir deney olacak bu liste.

Son olarak; her gün hedefinizi tamamlayıp tamamlamadığınız Daily Habits gibi uygulamalar kullanarak veya kendi defterinize not ederek takip edebilirsiniz. Bu tarz şeylerin insanı motive ettiğini düşünüyorum.

Umarım herkes hedeflerine ulaşır, sağlıklı ve mutlu bir yıl geçirir. Herkese şimdiden çok verimli ve güzel bir yıl dilerim.

Sevgiler,
Bujo of Books

Yorumlar

  1. Merhabalar blog keşif etkinliginden geliyorum. Blogunuzu takibe aldım. Sizleride beklerim. https://dogamucizelerii.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil

Yorum Gönder