NOKTÜRNLER - KAZUO ISHIGURO / Kitap Yorumu

Kazuo Ishiguro, YKY, Kitap yorumu

Geçtiğimiz yaz Kazuo Ishiguro’nun Beni Asla Bırakma romanını okumuştum. Kitabın tarzı o kadar farklı ve güzeldi ki etkisinden bir süre kurtulamamıştım. Bu yıl ise Kazuo Ishiguro Nobel Edebiyat Ödülü’nü kazandı. Böylece yazarın diğer kitaplarını da okumaya karar verdim. İlk olarak Noktürnler: Müziğe ve Günbatımına Dair Öyküler adlı kitabı okudum.

Öneri: Eğer isterseniz, kitabın içinde geçen şarkıları derlediğim Spotify listesini şuan yazı eşliğinde veya Noktürnler’i okurken dinleyebilirsiniz. Ben kitabı okurken şarkıları dinleyerek devam etmiştim.


Kitabın ismi çok şey vaat ediyordu. Aslında noktürnün ne olduğunu bilmiyordum. Kelime anlamını öğrendikten sonra bu bana çok şiirsel geldi ve bu yüzden bana bir şeyler vaat ettiğini düşündüm.

Noktürn (nocturne); “Gece müziği.”, “İçli, duygulu, romantik anlatımı olan, özgürce bestelenmiş müzik parçası.”, “Batı müziğinde, geceden esinlenen ya da geceye çağrışım yapan beste türü.” olarak geçiyor.
Kazuo Ishiguro
Kitapta 5 öykü (Aşk şarkıcısı, Come Rain or Come Shine, Malvern Hills, Noktürn, Çellistler) yer alıyor. Bu 5 öykünün hepsi de müzisyenler veya hayatlarında müziğe büyük yer ayıran insanlarla ilgili. Kimisi hüzünlendiriyor, kimisi eğlendiriyor, düşündürüyor, kimisinde yarım kalmışlık hissi bulunuyor. Yine de hepsi hoş bir tat bıraktı bende.

Aşk Şarkısı

Kazuo Ishiguro, YKY, Kitap yorumu
“Tony Gardner’ın turistlerin arasında oturduğunu fark ettiğim sabah, bahar Venedik’e yeni yeni geliyordu.”
Çocukluğu annesinin hayranı olduğu Tony Gardner’ın plaklarını dinleyerek geçmiş Venedik’te bir gitarist, bir gün onu dinleyen turistlerin arasında Tony Gardner’ı görüp yanına sohbet için gidiyor. Tony Gardner ise ondan eşi Lindy Gardner’a seranat yaparken eşlik etmesini rica ediyor. Heyecanla kabul ediyor gitarist; aslında bir finale eşlik edeceğini bilmeden.
“Olaya nasıl bakarsanız bakın, eski formunu bulsun ya da bulamasın, o her zaman en büyüklerden biri olacak.”

Come Rain or Come Shine

“Emily de benim gibi, eski Amerikan şarkılarına bayılırdı.”
Emily ve Ray üniversitede müzik üzerine sohbet etmeyi seven iki arkadaştır, Charlie ise Emily’nin o zamanlar sevgilisi şimdi ise eşidir. Bu 3 arkadaş artık 50’lerine merdiven dayamıştır. Ray’ın Emily ve Charlie’yi ziyareti, iki eş arasındaki bozukluk, Charlie’nin Ray’den ricası, Ray’in saçmalıkları, ertelemek, “April in Paris” eşliğinde geçmişteki yakınlığı hatırlamak…
 “Hiç değilse birkaç dakika daha güvendeydik ve yıldızların altında dans etmeye devam ettik.”

Malvern Hills

“Baharı Londra’da geçirmiştim.”
Müzik uğruna eğitimini yarıda bırakmış ama isteğine ulaşamamış bir adam, Malvern Hills’te bulunan ablasının yanına gider ve ablasının işletmesinde ona yardım ederken bir yandan da şarkıları üzerinde çalışır. Hikaye bu adam ile gezgin müzisyen bir çift arasında yaşananlarla ilgili. Açıkçası diğeri kadar beğendiğim bir öykü olmadı Malvern Hills.
“Tekrar şarkımı ve dörtlüklerimin arasına bir türlü doğru düzgün yerleştiremediğim geçiş pasajını düşünmeye zorladım kendimi.”

Noktürn

Kazuo Ishiguro, YKY, Kitap yorumu
“İki gün önceye kadar Lindy Gardner kapı komşumdu.”
Bir saksafoncu aradığı şöhret uğruna neler yapabilir ya da sevdiği kadın uğrana. Bu hikayede saksafoncunun değişimini okuyoruz. İlk hikayedeki Lindy Gardner tekrar karşımıza çıkıyor ve bu saksafoncunun değişimine tanık oluyor. Eğlenceli bir öyküydü.
“Belki de onun dediği gibi, bir projeye ihtiyacım var ve hayatta bir insanı sevmekten çok daha önemli şeyler olduğunu kabul etmeliyim. Kim bilir, belki de bu dönem benim için bir dönüm noktasıdır ve büyükler ligi beni bekliyordur. Belki de Lindy haklı.”

Çellistler

“Baba filminin tema müziğini öğle yemeğinden beri üçüncü çalışımızdı.”
Müziğini içinde saklayarak onu koruduğunu düşünen, 11 yaşından beri eline çello almamış, kendini ünlü bir çello virtüözü olarak tanıtan kadın ile kendisi gibi olduğunu düşündüğü çellocu genç Tibor’un birbirleriyle olan ilişkisini anlatıyor bu hikaye.
“Eğer meydana tekrar uğrarsa ve ben o sırada çalmıyorsam, herhalde yanına gidip birkaç kelime ederim diye düşünüyorum.”
Not: Alıntılar hikayelerin ilk ve son cümleleridir.
Not: Kitapta bahsi geçen kitaplar; Jane Austen / Mansfield Park ve Tolstoy / Savaş ve Barış.

Kazuo Ishiguro, YKY, Kitap yorumu

Sonuç olarak; hikayelerde hep bir arayış var. Ünlü olma yolunda bir eş arayışı, geçmişi arayış, gelecekte ne olacağını arayış, şöhret arayışı, fark edilme arayışı… Hep bir yarım kalmışlık hissi yarattı, sonrasında neler olduğunu merak ettim bütün hikayelerde. Bu sade hikayeleri keyifle okudum. İçinde geçen şarkıları da keyifle dinledim.
Sevgiler,

Bujo of Books…

Yorumlar